بن ماری وسیله ای میباشد که جهت انجام تست های سرولوژی، اگلوتیناسیون، غیر فعال سازی، بیولوژی پزشکی و آزمایش های داروسازی و حتی برای مرحله های انکوباسیون صنعتی استفاده دارد.

محلول درون تانک به طور معمول آب و در برخ روغن میباشد . گستره دمای کاری بن ماری از دمای محیط تا 60 درجه سانتی گراد است. با استفاده از یک درپوش خاص، امکان انتخاب درجه حرارت 100 درجه سانتیگراد نیز وجود دارد. بن ماری با ظرفیت 2 تا 30 لیتری ساخته می شوند.

بن ماری از جنس استیل میباشد و به طور معمول با یک لایه رنگ الکترواستاتیک ( Electrostatic ) که توانایی جذب بالا داشته و نسبت به شرایط محیطی آزمایشگاه مقاوم میباشد ، پوشیده شده است . کلیدهای کنترل فعالیت وسیله در بخش بیرونی دستگاه بن ماری قرار دارند و در سطح پایین تانک ضد زنگ آنها، مقاوم های الکتریکی تعبیه شدند.

استفاده از بن ماری گرما را به آب یا روغن درون تانک منتقل می نماید تا دمای انتخابی حاصل گردد.

در دستگاه بن ماری آزمایشگاهی به طور معمول یک کنترل کننده آنالوگ دما مانند یک پیچ یا اهرم برای تعیین دمای مورد نظر وجود دارد، البته در دستگاه های مدرن تر دما از راه یک جریان عبوری از یک خواننده دیجیتال تعیین می گردد . استفاده این وسیله در آزمایشگاه شامل گرم کردن مواد، گرمایش مواد حساس یا اشتعال پذیر به جای استفاده از شعله مستقیم در برای جلوگیری از سوختن آنها، ذوب کردن مواد و یا نگهداری کشت های سلولی استفاده می گردد .در مواردی برای جلوگیری از بعضی فرایند ها در دمای بالا نیز از این شیوه استفاده می گردد .